Zevenhuizen – De één woonde al eens zeven jaar in Zevenhuizen, de ander mag zich sinds drie jaar inwoner van het Zuidplasdorp noemen. Leen Schakelaar en Ralph Nenk, met hun bedrijf sinds december 2018 gevestigd aan het Nijverheidscentrum, houden van het dorp aan de Rotte. En die liefde betaalt zich uit: Scherp Verpakkingen tast flink in de buidel en is de komende drie jaar hoofdsponsor van het jaarlijkse Oogstfeest. “’t Is de saamhorigheid die het ‘em doet”, zeggen de algemeen- en commercieel directeur eensgezind. Met hun bijdrage krijgt het Oogstfeest een extra boost.

‘Ouwe jongens krentenbrood’, zo is de sfeer als vier leden van het 9-koppige Oogstfeestcomité woensdag 15 mei aanschuiven ten kantore van Scherp Verpakkingen om het sponsorcontract te tekenen. “Het moet zo zijn!”, zegt algemeen directeur Leen Schakelaar (54). “De eerste contacten waren meteen goed. We zijn een nieuw bedrijf in het dorp en timmeren als sponsor meteen goed aan de weg. Maar dat was niet de belangrijkste afweging. Het is het thuisgevoel dat de doorslag gaf. Zevenhuizen is een bijzonder dorp.”

Het ons-kent-ons-gevoel borrelt vanzelf op als Schakelaar met Zevenhuizenaren te maken krijgt. “Als 25-jarige kwam ik aan de Tweede Tochtweg wonen, op de grens met Zevenhuizen. Mijn dochters zijn er opgegroeid, ik heb bij Groeneweg gevoetbald, in Zevenhuizen getennist, onvergetelijke koninginnedagen gevierd en veel vrienden gemaakt. Altijd hebben wij ons in Zevenhuizen opgenomen gevoeld, we waren hier thuis.”

Het oprichten van een bedrijf in verpakkingen, met bedrijfsruimte in Krimpen, noopte het jonge gezin destijds Zevenhuizen te verlaten. Maar het dorp bleef lonken. Het bezoekje dat compagnon Ralph Nenk (43) een aantal jaren geleden aan vrienden in de toen nieuwe wijk Zevenrozenhof bracht, bood perspectief voor het bedrijf met expansiedrift.

Nenk: “Tijdens een rondje door de wijk zag ik dat op het aan de Zevenrozenhof grenzende industrieterrein een nieuw pand werd gebouwd. Mijn interesse was meteen gewekt, we waren immers hard op zoek naar nieuwe bedrijfsruimte.” Dezelfde dag werd contact gelegd met Dekker, die het pand liet bouwen. “Helaas was de ruimte al vergeven, we zaten ernaast.” Maar de kansen keerden, want nog geen twee weken later bleek de huurder te zijn afgehaakt en kon Scherp Verpakkingen na voltooiing van de bouw zijn intrek nemen in het spiksplinternieuwe pand.

Gastvrij dorp
Nenk, sinds drie jaar wonend in het Koningskwartier, heeft hetzelfde gevoel bij het dorp als zijn compaan. “Je wordt hier meteen overal uitgenodigd, wat een gastvrijheid!” Hij was erbij toen volleybalclub ZVH kampioen werd, komt graag over de vloer bij Groeneweg, waar zijn zoon voetbalt en deed ook al mee aan de pubquiz. “Ik wil hier nooit meer weg.” Schakelaar huist nog in Krimpen, maar hólt het liefst terug naar het dorp waar hij zulke mooie tijden heeft beleefd. “Ik let goed op of er iets geschikts te koop is.”

Oogstfeestvoorzitter Arie Dijkshoorn is blij met de hoofdsponsor. ”Het geeft ons meer armslag. De nieuwe ideeën die we hebben worden nu realiseerbaar.” Het ‘extraatje’ wordt verdeeld over meerdere oogstfeestactiviteiten. “Daar zullen we schérp op zijn”, zet Dijkshoorn de promotie-campagne maar alvast in. “En we zullen het samen doen.” Daar zit de clou, volgens de hoofdsponsor. “Dat samen aanpakken is iets wat wij met ons bedrijf ook uit willen stralen. De verbintenis met het Oogstfeest past ons als een handschoen.”

Nieuwe kleren voor Kareltje
Meer dan 30.000 mensen bezochten de zeer zonnige oogstfeesteditie van 2018, in 2019 kunnen de tienduizenden bezoekers niet om het kersverse bedrijf aan het Nijverheidscentrum heen. Dat begint al als ze op 7 september het dorp naderen. Kareltje van Oogsten, de meer dan levensgrote pop van stro die bezoekers op de N219 de weg naar het dorpsfeest wijst, zal gekleed zijn in de ‘Scherp-kledinglijn’ en de naam van de hoofdsponsor zal prijken op het hoofdpodium en op de led-schermen in het dorpscentrum.

Scherp Verpakkingen
De nieuwbakken sponsor heeft naast de Zevenhuizense vestiging, waar acht mensen werken, ook een opslagdepot in De Kwakel, bij Aalsmeer. De corebusiness van het bedrijf is het leveren van verpakkingen aan vooral bloemen- en plantenexporteurs, kwekerijen en verhuizers. “We hebben grote klanten in de omgeving. Orchideeënkwekerij So Natural aan de Bredeweg is er één van.”

(Meer over het bedrijf van de hoofdsponsor in de Oogstfeestkrant van woensdag 4 september.)